Monday 29 August 2011

Kelantan tuntut hak gas di utara ‘Malay Basin’

Kerajaan negeri Kelantan menegaskan bahawa kerajaan pusat tidak boleh mengenepikan haknya terhadap pembangunan gas yang tersimpan di dasar laut di utara ‘Malay Basin’ yang dianggarkan bernilai RM15 bilion.

Exco kanan Datuk Husam Musa berkata utara ‘Malay Basin’ merangkumi blok PM 301, PM 302 serta telaga Bergading sepenuhnya berada dalam perairan Kelantan dan tidak bertindih dengan mana-mana negeri atau negara lain.

“Jaraknya dengan pantai Kelantan hanya 150 km sahaja dan paling hampir berbanding negeri Terengganu,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Naib Presiden PAS itu merujuk kepada laporan media pada 23 Ogos lalu berhubung kenyataan Petronas mengenai pembangunan pengeluaran gas di utara ‘Malay Basin’ yang akan disalurkan dengan paip didasar laut yang baru sejauh 200 km ke Kerteh, Terengganu.

“Adalah tidak wajar Kelantan tidak dirundingi dalam hal ini. Juga adalah tidak wajar sekali lagi Kelantan dipinggirkan dari mendapat faedah secara langsung daripada pembangunan hasil mahsul yang dianugerahkan Allah SWT yang tersimpan di perut bumiNya.

“Dalam hal ini, lebih elok jika Petronas meneliti semula dokumen cadangan kerajaan negeri Kelantan supaya gas ini didaratkan di Bachok, Kelantan,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan negeri bersedia memberikan segala kemudahan bagi tujuan itu termasuk teknologi terkini yang mampu memproses gas dengan kandungan karbon yang tinggi dengan kos lebih murah dan dengan itu loji pemprosesan dapat ditempatkan di sini.

Kerajaan negeri menurutnya, akan berbuat apa sahaja supaya hasil mahsul Kelantan ini tidak sekali lagi diangkut keluar tanpa memberikan apa-apa faedah kepada rakyat dan negeri Kelantan.